Deception of public opinion in international politics... creating the enemy in American politics as an example
DOI:
https://doi.org/10.61279/74acq627Keywords:
public opinion, media, enemy industryAbstract
The "enemy innovation " is one of the strategies known since ancient times, and is still being followed, in making the internal and external policy of states and political systems. Making the enemy in domestic politics, especially in totalitarian and dictatorial regimes, is used to escape from internal problems, get rid of political opponents, and strike opposition to the ruling authority. As for the level of international relations, the enemy is used by the major and colonial powers, led by the United States, which desires to impose its hegemony over other countries and peoples according to the logic of unipolarity, to justify wars and the occupation of states, under the pretext of threatening the country or the American or global national security as it is sometimes called, for the purposes of camouflage, and in both cases, the goal of making the enemy is to overturn the facts and falsify In reality, in order to deceive public opinion and entice it to pass policies, the media, both traditional and new, play a major role in persuading and coaxing public opinion and deceiving it, and thus in passing the policies set by decision-makers and owners of international projects.
Downloads
References
المصادر العربية:
- ابراهيم انيس واخرون، المعجم الوسيط، مجمع اللغة العربية - مكتبة الشروق الدولية، ط4، 2004.
- د. أثير ناظم الجاسور، السياسة الخارجية: المفهوم والأدوات، مجلة قضايا سياسية، العدد 53، 2018
- أحمد اسماعيلي، أيديولوجيا الإعلام الجديد والوعي الزائف مقاربة في استراتيجيات الإقناع وصناعة الواقع، مجلة الدراسات الإعلامية - المركز الديمقراطي العربي، برلين، العدد الثامن، اب 2019.
- د. احمد بدر، الرأي العام طبيعته وتكوينه، مكتبة الأنجلو المصرية، ط،2 القاهرة، ،1987.
- د. احمد النعيمي، السياسة الخارجية، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان، 2010.
- احمد عارف الكفارنة، العوامل المؤثرة في عملية اتخاذ القرار في السياسة الخارجية، مجلة دراسات دولية، العدد 42، 2009.
- بيار كونيسا، صنع العدو او كيف تقتل بضمير مرتاح، ترجمة نبيل عجان، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات، ط1، 2015.
- جمال الاسدي، الدعاية والاتصال، دار أفكار للدراسات والنشر، دمشق، 2012.
- د. حسن سعد عبد الحميد، مكانة الإعلام في السياسة الأمريكية، المركز الديمقراطي العربي،
برلين، 4. ديسمبر 2015.
- د حميد حمد السعدون، السلوك السياسي الخارجي الأمريكي ومرتكزاته الثقافية، المجلة
السياسية والدولية، المجلد 2012، العدد 21، 31 اب 2012.
- د. حيتامة العيد، د. زناندة أمينة، إدارة الأزمة من منظور العالقات الدولية: دراسة
- تأصيلية نظرية، المجلة الأفريقية للدراسات القانونية والسياسية، الجزائر، مجلد 4، عدد1، كانون الثاني 2020
- د زهير عبد اللطيف عابد، الرأي العام وطرق قياسه، دار اليازوري العلمية للنشر
والتوزيع، عمان،2014.
- د سالم خطاب أسعد، الاعلام وصناعة الرأي العام - دراسة وصفية لأساليب
ومسالك صناعة الرأي العام، مجلة آداب الفراهيدي، العدد 17، كانون الأول
- د. سلافة فاروق الزغبي، فلسفة الإعلام الأمريكي والشبكات الفضائية، مجلة الباحث
الإعلامي، العدد 8، اذار 2010.
- د. صادق اسود، الراي العام والاعلام، مديرية التوجيه المعنوي، وزارة الدفاع،
- د. صالح ابو اصبع، الاتصال والاعلام في المجتمعات المعاصرة، دار مجدلاوي
للنشر، عمان، ط4 ، 2014.
- د. عبد الله محمد اطبيقة، تاثير وسائل الاعلام على الراي العام الاشاعة نموذجا،
مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، المجلد 2017، العدد 10،
يونيو/حزيران 2017.
- عبد الحق بن جديد، "الاتصال وإدارة النزاعات الدولية"، مجلة العلوم الإنسانية،
العدد الحادي عشر، بسكرة: جامعة محمد خيضر، ماي 2007.
- عبد الرزاق الدليمي، الدعاية والشائعات والرأي العام رؤية معاصرة، اليازوري،
عمان، 2015.
- علي بسيوني، الرأي العام مقوماته واثره في النظم السياسية المعاصرة وتأثيره في
نظم الحكم، المكتب العربي الحديث، الإسكندرية، 2014.
- د. علي شمبش، العلوم السياسية، منشورات المنشاة العامة للنشر، طرابلس،
- غواشة محمد حقيق، الرأي العام بين الدعاية والاعلان، الجامعة المفتوحة،
طرابلس، 1994.
- كامل خورشيد مراد، مدخل الى الراي العام، دار المسيرة، عمان، ط1، 2011.
- مصطفى مراح، المعالجة الإخبارية التلفزيونية بين المهنية وتضليل الرأي العام،
مجلة مصداقية، المجلد الاول، العدد2، كانون الثاني 2020.
- محمد ابراهيم عبد الله ومهدي ملا محمد، الدعاية السياسية وأثرها في تشكيل الراي
العام، مجلة جامعة بابل، العلوم الإنسانية، المجلد 20، العدد 3، 2012.
- د محمد السيد سليم، تحليل السياسة الخارجية، ط2، القاهرة، 1998.
- هانس بيننديك وديفيد غومبر، القدرة على الارغام مواجهة العدو بدون حرب،
مؤسسة راند، 2016.
- هايل عبدالمولى طشطوش، مقدمة في العلاقات الدولية، قسم العلوم السياسية،
جامعة اليرموك، الأردن، 2010م.
- د. هيثم عبد الرحمن السامرائي، دور الاعلام في صناعة الرأي العام، مجلة
شؤون اجتماعية، العدد ،137، 2018.
- هيربرت شيللر، المتلاعبون بالعقول، ترجمة عبد السلام رضوان، عالم
المعرفة، الكويت، اذار 1999.
- المصادر الأجنبية
- Al-Qaeda's origins and links Middle East , BBC news,julay,20,2004.
- David C. Gompert, Hans Binnendijk, The Power to Coerce Confronting the Enemy Without War, RAND Corporation, 2016.
- G.wein berger and p.schwige ,The next war ,N-y ,1996.
- Robert Entman. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication. Vol. 43. No. 4. 1993.
- w .Albig, Modern Public Opinion, (New York: Mc Graw Hill,1956
- المواقع الالكترونية والانترنت
- د. ادريس لكريني، الإدارة بالأزمات.. السياق والمخاطر، مجلة مع المواطن، 1 اب 2016، https://www.nationshield.ae
- د. إدريس لكريني، التفاهة.. وتصريف الأزمات، موقع المرصد، 25 شباط 2023، https://marsaddaily.com
- البشير محمد لحسن، دليل صناعة الأعداء.. مقاربة نظرية، المركز العربي للبحوث والدراسات، 16/يوليو/2019،
http://www.acrseg.org/list.aspx?r=24713
- امبرتو ايكو، ابتكار العدو، ترجمة دايس محمد، موقع حكمة، https://hekmah.org
- بندر فراج، العدو الوهمي.. سبيل التحكم والسيطرة، موقع قناة الجزيرة، 29/1/2017، https://www.aljazeera.net
- ثروت البطاوي، صناعة العدو: خديعة الأنظمة العربية للبقاء والتمدد، موقع رصيف 22، 19 ديسمبر2016.
https://raseef22.net/article/85118
- خالد المعيني، إيران في نظريات صنع العدو الأميركية، موقع الجزيرة، 12 اب 2010، https://www.aljazeera.net
- راشد الشيذاني، أثر الشائعات في تشكيل الرأي العام، صحيفة عمان، 5 حزيران 2023، https://www.omandaily.com
- سعد سلوم ، العقل الأمريكي تخيل القوة ، مجلة النبأ ، العدد77، بغداد ، حزيران 2005م ، ص 72
https://annabaa.org/nbahome/nba77/005.htm
- سليم كاطع علي، وسائل الاعلام والسياسة الخارجية الأمريكية، شبكة النبأ المعلوماتية، 02 شباط، 2017.
https://m.annabaa.org/arabic/referenceshirazi/9719
- شيماء الهواري، وسائل الإعلام وصنع السياسية الأمريكية، المركز الديمقراطي العربي، برلين، 19. أكتوبر 2017، https://democraticac.de
- عصام غالب عواد، خلق الأعداء كما نرغبهم، هندسة عقول المجتمعات والمجموعات، وكالة وطن للأنباء، 14 /1 /2022 ، https://www.wattan.net
- عمر العمري، صناعة الأزمة.. سلاح فتاك، صحيفة عكاظ، 8 شباط 2020، https://www.okaz.com
- مصطفى النجار، اختطاف العقل وتحويل انتباه الجماهير، صحيفة الشروق، 21 مارس 2014، https://www.shorouknews.com
- محمد فهد الحارثي، كذبة "العدو" التي صدقت، صحيفة البيان، 06 أغسطس 2014، https://www.albayan.ae/opinions/articles
- د. هايل ودعان الدعجة، الاشاعة وتضليل الراي العام، موقع عمون، 8 اب 2009، https://www.ammonnews.net
- د. ياسر عبد التواب، كيف يُصنع الرأي العام؟، المعهد المصري للدراسات، 16 نوفمبر، 2018، https://eipss-eg.org
Sources
Arabic sources:
- Ibrahim Anis and others, Intermediate Dictionary, Arabic Language Academy - Shorouk International Library, 4th edition, 2004.
- Dr. Atheer Nazim Al-Jasour, Foreign Policy: Concept and Tools, Political Issues Magazine, Issue 53, 2018
- Ahmed Ismaili, New Media Ideology and False Awareness: An Approach to Persuasion Strategies and Reality Creation, Journal of Media Studies - Arab Democratic Center, Berlin, Issue 8, August 2019.
- Dr. Ahmed Badr, Public Opinion: Its Nature and Formation, Anglo-Egyptian Library, 2nd edition, Cairo, 1987.
- Dr. Ahmed Al-Nuaimi, Foreign Policy, Zahran Publishing and Distribution House, Amman, 2010.
- Ahmed Arif Al-Kafarna, Factors Influencing the Decision-Making Process in Foreign Policy, Journal of International Studies, No. 42, 2009.
- Pierre Conessa, Making the Enemy or How to Kill with a Clear Conscience, translated by Nabil Ajan, Arab Center for Research and Policy Studies, 1st edition, 2015.
- Jamal Al-Asadi, Publicity and Communication, Dar Afkar for Studies and Publishing, Damascus, 2012.
- Dr. Hassan Saad Abdel Hamid, The Status of the Media in American Politics, Arab Democratic Center,
Berlin, 4. December 2015.
- Dr. Hamid Hamad Al-Saadoun, American foreign political behavior and its cultural foundations, the magazine, Political and International Affairs, Volume 2012, Issue 21, August 31, 2012.
- 11 - Dr. Haitama Al-Eid, Dr. Zenandah Amina, Managing the Crisis from the Perspective of International Relations: A Fundamental Theoretical Study, African Journal of Legal and Political Studies, Algeria, Volume 4, Issue 1, January 2020
- 12- Dr. Zuhair Abdel Latif Abed, Public Opinion and Methods of Measuring It, Al-Yazouri Scientific Publishing House and distribution, Amman, 2014.
- Dr. Salem Khattab Asaad, The Media and the Making of Public Opinion - A Descriptive Study of Methods And the paths of creating public opinion, Adab Al-Farahidi Magazine, No. 17, December, 2013.
- Dr. Sulafa Farouk Al-Zoghbi, The Philosophy of American Media and Satellite Networks, Al-Baheth Magazine Media, Issue 8, March 2010.
- Dr. Sadiq Aswad, Public Opinion and Media, Directorate of Moral Guidance, Ministry of Defense,1990.
- Dr. Saleh Abu Isbaa, Communication and Media in Contemporary Societies, Majdalawi House Publishing, Amman, 4th edition, 2014.
- Dr. Abdullah Muhammad Abbaika, The influence of the media on public opinion, rumor as an example, Al-Hikma Journal for Media and Communication Studies, Volume 2017, Issue 10, June 2017.
- Abdel Haq Ben Jadid, “Communication and International Conflict Management,” Journal of Human Sciences,Issue eleven, Biskra: Mohamed Kheidar University, May 2007.
- Abdul Razzaq Al-Dulaimi, Propaganda, Rumors, and Public Opinion: A Contemporary View, Al-Yazouri Amman, 2015.
- Ali Bassiouni, Public opinion, its components and its impact on contemporary political systems of Governance, Modern Arab Bureau, Alexandria, 2014.
- Dr. Ali Shambesh, Political Science, Publications of the General Publishing House, Tripoli,1982.
- Ghawasha Muhammad Haqiq, Public Opinion between Propaganda and Advertising, The Open University, Tripoli, 1994.
- Kamel Khurshid Murad, Introduction to Public Opinion, Dar Al-Masirah, Amman, 1st edition, 2011.
- Mustafa Merah, TV news treatment between professionalism and misleading public opinion, Credibility Magazine, Volume 1, Issue 2, January 2020.
- Muhammad Ibrahim Abdullah and Mahdi Mulla Muhammad, political propaganda and its impact on shaping opinion General, Babylon University Journal, Human Sciences, Volume 20, Issue 3, 2012.
- Dr. Muhammad Al-Sayyid Salim, Foreign Policy Analysis, 2nd edition, Cairo, 1998.
- Hans Benendick and David Gomber, The ability to force confrontation with the enemy without war,RAND Corporation, 2016.
- Hayel Abdel-Mawla Tashtoush, Introduction to International Relations, Department of Political Science, Yarmouk University, Jordan, 2010 AD.
- Dr. Haitham Abdel Rahman Al-Samarrai, The Role of the Media in Making Public Opinion, Magazine Social Affairs, Issue No. 137, 2018.
- Herbert Schiller, Mind Manipulators, translated by Abdul Salam Radwan, scholar Knowledge, Kuwait, March 1999.
- Foreign sources
- Al-Qaeda's origins and links Middle East , BBC news,julay,20,2004.
- David C. Gompert, Hans Binnendijk, The Power to Coerce Confronting the Enemy Without War, RAND Corporation, 2016.
- G.wein berger and p.schwige ,The next war ,N-y ,1996.
- Robert Entman. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication. Vol. 43. No. 4. 1993.
- w .Albig, Modern Public Opinion, (New York: Mc Graw Hill,1956
-3 Websites and the Internet
- Dr. Idris Lakrini, Managing Crises: Context and Risks, Ma’an Al-Muwatin Magazine, August 1, 2016, https://www.nationshield.ae
- Dr. Idris Lakrini, Triviality... and Managing Crises, Al-Marsad website, February 25, 2023, https://marsaddaily.com
- Al-Bashir Muhammad Lahsan, A Guide to Making Enemies... A Theoretical Approach, Arab Center for Research and Studies, July 16, 2019,
http://www.acrseg.org/list.aspx?r=24713
- Umberto Eco, Inventing the Enemy, translated by Dais Muhammad, Hekmah website, https://hekmah.org
- Bandar Farraj, The Imaginary Enemy... The Path to Control and Control, Al Jazeera Channel website, 1/29/2017, https://www.aljazeera.net
- Tharwat Al-Batawi, Making the Enemy: The Arab Regimes’ Deception to Survive and Expand, Raseef 22 website, December 19, 2016.
https://raseef22.net/article/85118
- Khaled Al-Muaini, Iran in the American Theories of Creating the Enemy, Al Jazeera website, August 12, 2010, https://www.aljazeera.net .
- Rashid Al-Shaythani, The Impact of Rumors on Shaping Public Opinion, Oman Newspaper, June 5, 2023, https://www.omdaily.com
- Saad Salloum, The American Mind, Imagining Power, Al-Naba’ Magazine, Issue 77, Baghdad, June 2005, p. 72.
https://annabaa.org/nbahome/nba77/005.htm
- Salim Kate’ Ali, Media and American Foreign Policy, Al-Nabaa Information Network, February 2, 2017.
https://m.annabaa.org/arabic/referenceshirazi/9719
- Shaima Al-Hawari, The Media and American Political Making, Arab Democratic Center, Berlin, October 19, 2017, https://democraticac.de
- Issam Ghaleb Awad, Creating Enemies as We Desire Them, Engineering the Minds of Societies and Groups, Watan News Agency, 1/14/2022, https://www.wattan.net
- Omar Al-Omari, Crisis Manufacturing... A Lethal Weapon, Okaz Newspaper, February 8, 2020, https://www.okaz.com
- Mustafa Al-Najjar, Hijacking the Mind and Diverting the Masses’ Attention, Al-Shorouk Newspaper, March 21, 2014, https://www.shorouknews.com
- Muhammad Fahd Al-Harithi, The “Enemy” Lie That Was Believed, Al-Bayan newspaper, August 6, 2014, https://www.albayan.ae/opinions/articles
- Dr. Hayel and Daan Al-Daja, Rumors and Misleading Public Opinion, Ammon website, August 8, 2009, https://www.ammonnews.net
- Dr. Yasser Abdel Tawab, How is Public Opinion Made?, Egyptian Institute for Studies, November 16, 2018, https://eipss-eg.org
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The college of law and political science journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.